Blog: Over – Je – Spanning

Telkens als Marie een familiebezoek brengt aan haar schoonmoeder gaan er duizenden dingen door haar hoofd heen. Ik moet dit niet vergeten te vragen; ik zal me inhouden als ze over de kinderen begint; ik moet er op letten dat ik me netjes gedraag; ik moet er voor zorgen dat ik geen discussie uitlok; etc. Marie is nog niet eens op bezoek of de spanning is al groot.

Ook Kees heeft last van spanning. Hij heeft een tijdje niet goed kunnen optrekken met een van zijn collega’s. Op dit moment ‘gaat het wel weer’ en is er een bekoelde situatie ontstaan. Op de werkvloer merkt niemand wat aan de onvrede van Kees, maar elke keer als hij een ontmoeting heeft met zijn collega krijgt hij een knup in zijn maag. Wat is er toch aan de hand?

Stressvolle situaties kunnen je zomaar volledig in beslag nemen. In je hoofd gebeurt er van alles en dit is maar lastig los te laten. Weet je trouwens dat een van de meest gegeven adviezen ‘loslaten’ is. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel rondlopen met een knup in je maag of met hoofdpijn is niet prettig en dan helpt de opdracht om het los te laten niet. Sterker, vaak gaat het een stap verder en bedenken we oplossingen voor onze stressvolle situaties. Marie: als ik nu de leiding blijf nemen in het gesprek met mijn schoonmoeder, heeft zij niet de kans om over iets anders te praten. Of Kees: Ik ontloop mijn collega gewoon zo veel mogelijk en zal dan ook niet zoveel last hebben van mijn knup in mijn maag.

Heb je dit zelf ook wel eens geprobeerd? Oplossingen bedenken voor een stressvol probleem voor jezelf? En? Hielp deze oplossing? Of was het maar tijdelijk? Weet je, vaak ligt de oplossing niet in wat je doet om de situatie prettiger te maken, maar meer hoe je met de situatie omgaat. Of sterker, hoe je met jezelf omgaat. Je kan je omgeving zoveel mogelijk aanpassen, maar uiteindelijk gaat het om jezelf. Daar zit de verandering. Kortom: je staat jezelf in de weg. Stress draait niet om de situatie of om de ander, maar om jezelf! Hoe kan je dan toch een begin maken zodat je jezelf minder in de weg staat? Hieronder 10 tips om stress aan te pakken (van de website http://www.psychischegezondheid.nl):

1. Krijg inzicht Veel mensen weten van zichzelf wel waar zij stress van krijgen. Neem een moment de tijd om op te schrijven wat bij u stress veroorzaakt. Wat kost u veel energie? En kunt u daar wat aan veranderen?

2. Maak tijd voor leuke dingen Schrijf ook op wat u juist energie geeft, zoals wandelen, een goed boek lezen, een vriend(in) bellen of een uitgebreide gezonde maaltijd bereiden. Maak daar vervolgens iedere week tijd voor.

3. Stel prioriteiten Als u het fijn vindt, kunt u de dingen die u nog wil of moet doen opschrijven. Voor veel mensen geeft dit overzicht. Maak vervolgens een onderscheid in dingen die ‘nu’ moeten gebeuren en dingen die best nog even kunnen wachten. Vaak blijkt dan dat veel taken die in uw hoofd rondspoken niet direct hoeven worden uitgevoerd.

4. Maak een realistische planning Het is belangrijk dat u uzelf niet overvraagt. Wanneer u de lat te hoog legt, loopt u het risico uw doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Deel grote taken daarom op in kleine deeltaken. En plan uw dagen niet vol, maar houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen.

5. Stel grenzen Het is erg belangrijk dat u grenzen voor uzelf stelt en ‘nee’ zegt als het u teveel wordt. Zorg ervoor dat u dit durft. Om op een assertieve manier grenzen te stellen is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden: het moment waarop u reageert, de manier waarop u iets zegt en uw houding. Op onze website leest u meer over grenzen stellen.

6. Ontspan! Het is erg belangrijk dat u voldoende tijd neemt om bij te komen van stressvolle situaties. Zorg dus voor ontspanning en rust. Voor de een werkt yoga of meditatie, een ander heeft veel aan ontspanningsoefeningen of een massage. Misschien vindt u ontspanning in muziek luisteren of een fijne film kijken. Zoek uw eigen manier.

7. Slaap goed Slaap is heel belangrijk om uw lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel. Zorg er dus voor dat u ‘s nachts goed slaapt. U kunt veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen doen tot uw slaapkamer goed ventileren voordat u gaat slapen. Op onze website leest u meer over goed slapen.

8. Beweeg! Bewegen versterkt lichaam én geest. Er zijn talloze voordelen: uw humeur verbetert, u raakt beter bestand tegen stress en u voelt zich fitter. Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uur te bewegen. U kunt hierbij denken aan hardlopen, zwemmen, tuinieren en wandelen. U kunt extra beweging ook in uw dagelijks leven inpassen door een aantal kleine aanpassingen te maken. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets als u boodschappen gaat doen, of neem vaker de trap in plaats van de lift.

9. Matig met koffie en alcohol U voelt zich tijdelijk beter wanneer u koffie of alcohol drinkt, maar op de lange termijn zult u zich juist beter voelen wanneer u hiermee matigt. U zult zich fitter gaan voelen en meer energie krijgen.

10. Accepteer! Tot slot, maar heel belangrijk: accepteer dat soms zaken in uw leven niet lopen zoals u graag zou willen. Er zijn dingen waar u geen invloed op heeft. Het is dan erg zonde en stressvol om u zorgen te maken over deze dingen. Richt u op de dingen waar u wel invloed op heeft en probeer deze zo nodig te veranderen.

Het kan zijn dat u zich zorgen maakt over de stress die u ervaart. Als dit zo is, is het belangrijk om patronen te (her)kennen. Bij Samen Op Kracht helpen we u verder om patronen helder te krijgen en aan obstakels te werken.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s